Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Forum Strona Główna -> ROZWAŻANIA O LITERATURZE I SZTUCE -> Stanisław Dróżdż - POEZJA KONKRETNA
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Stanisław Dróżdż - POEZJA KONKRETNA
PostWysłany: 28 Sty 2009 13:11
Administrator
ADMIN

 
Dołączył: 28 Maj 2005
Posty: 6577
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gdańsk





POEZJA KONKRETNA


STANISŁAW DRÓŻDŻ


Twórca poezji konkretnej. Urodził się w 1939 roku w Sławkowie. Jest absolwentem filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Swoje prace prezentuje na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę POEZJA KONKRETNA. WYBÓR TEKSTÓW POLSKICH ORAZ DOKUMENTACJA Z LAT 1967-77.

Stanisław Dróżdż stał się jednym z głównych animatorów poezji konkretnej w Polsce organizując wiele wystaw i sesji naukowych na ten temat. Od 1971 roku stale współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Jego prace znajdują się kolekcjach muzealnych i prywatnych w kraju (m.in. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie) i za granicą (m.in. Museum of Contemporary Art w Los Angeles, Schwarz Galeria d'Arte w Mediolanie, Museum of Modern Art w Hunfeld).

Jest członkiem zwyczajnym Związku Polskich Artystów Plastyków. W 2001 roku został laureatem nagrody Fundacji Nowosielskich za "twórcze i wizjonerskie połączenie dwóch duchowych dziedzin: sztuki i poezji". W 2003 roku reprezentował Polskę na 50. Biennale Sztuki w Wenecji [więcej informacji]. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.

Poezja konkretna, którą zajmuje się Stanisław Dróżdż, powstała jako kierunek artystyczny w 1953 roku, kiedy na ogólnoświatowym zjeździe w Sztokholmie ogłoszono jej manifest. Na Zachodzie była szczególnie popularna w latach 50. i 60. Artyści zajmujący się tą dziedziną sztuki tworzą poematy w postaci kompozycji wizualnych zbudowanych z układów liter i znaków typograficznych, które nie są podporządkowane żadnym związkom semantycznym czy syntaktycznym. Stanisław Dróżdż tak charakteryzuje twórczość, którą się zajmuje:

"...poezja konkretna polega na wyizolowaniu, zautonomizowaniu słowa. Wyizolowaniu go z kontekstu językowego, wyizolowaniu go także z kontekstu rzeczywistości pozajęzykowej, żeby słowo jak gdyby samo w sobie i dla siebie znaczyło. W poezji konkretnej forma jest zdeterminowana treścią, a treść formą. Poezja tradycyjna opisuje obraz. Poezja konkretna pisze obrazem".

Swoje prace od początku określa terminem "pojęciokształty". Tworzy je od roku 1967, a wystawia od 1968 roku (zadebiutował w nieistniejącej już Galerii "Pod Moną Lizą" we Wrocławiu). Nazwa pojęciokształty wywodzi się od kształtów pojęć, które realizują się w momencie ich przestrzennego uformowania.

"Pojęciokształty są merytoryczno-formalnymi, samoanalizującymi kodyfikatorami rzeczywistości, integrującymi naukę i sztukę, poezję i plastykę" (S. Dróżdż).

Pojęciokształty są zarazem tekstem i obrazem, a kategorie te, nie tracąc swojej specyfiki, przepływają jedna w drugą. Artysta tworzy teksty na płaszczyźnie dwuwymiarowej i teksty w przestrzeni trójwymiarowej. Teksty Dróżdża są bardzo różne: teksty literowe, teksty słowne (np. KLEPSYDRA, ZAPOMINANIE, 1967), teksty cyfrowe (np. SAMOTNOŚĆ, 1967), teksty znakowe (np. NIEPEWNOŚĆ-WAHANIE-PEWNOŚĆ, 1968) i teksty-obiekty (np. MIĘDZY, 1977).

Zapominanie to jeden z wcześniejszych poematów Dróżdża. Artysta zapisał na planszy tytułowe słowo wielokrotnie jedno pod drugim. Słowo zapisane na samej górze składa się ze wszystkich liter, a w każdym kolejnym rzędzie "zapominanie" redukowane jest o jedną literę, aż do samotnej kropki. W pewnym momencie okazuje się, że nie sposób już odczytać pierwotnego znaczenia słowa.

Trzyczęściowa kompozycja NIEPEWNOŚĆ-WAHANIE-PEWNOŚĆ to praca składająca się ze znaków typograficznych. Górna plansza pokryta jest równo pytajnikami, na środkowej pytajniki wymieszane są w równych proporcjach z wykrzyknikami, a na najniższej artysta umieścił same wykrzykniki.

W 1977 roku Dróżdż zrealizował w Galerii Foksal sławną pracę MIĘDZY. Wnętrze galerii, białego prostopadłościanu, pokryto równymi rzędami przypadkowo ułożonych czarnych liter, składających się na słowo "między". Samo słowo "między" nigdzie się jednak nie pojawiło w zapisie następujących po sobie liter. Artysta wprowadził widza jakby do wnętrza tekstu i do wnętrza słowa "między". Jak zauważył Tadeusz Sławek, jeden z komentatorów twórczości Dróżdża, oglądający tę pracę ludzie mieli wrażenie, jak gdyby to oni byli czytani przez tekst. Sam Dróżdż sugestywnie określił proces patrzenia na tak rozmieszczony tekst jako obserwowanie go "z pozycji muchy".

W 2001 roku w ramach prezentacji Zewnętrznej Galerii AMS na 400 billboardach w kilkunastu miastach w całej Polsce pojawiła się praca Stanisława Dróżdża LUB. Praca na billboadrach towarzyszyła dużej wystawie artysty, która w tym samym czasie odbywała się w "Bunkrze Sztuki" w Krakowie.

W 2002 roku Dróżdż raz jeszcze przekształcił wnętrze Galerii Foksal. Tym razem litery i słowa okazały się zbędne. Artysta użył cienkiej, półprzezroczystej żyłki, która wypełniła całą galerię. Kilka osób przez dwa tygodnie rozpinało między ścianami, a podłogą i sufitem pomieszczenia galerii 1200 metrów żyłki grubości 1 mm według specjalnego systemu przygotowanego przez artystę. Widzowie nie zostali wpuszczeni do wnętrza galerii, pracę mogli oglądać jedynie z zewnątrz, stojąc na korytarzu.

Na 50. Biennale Sztuki w Wenecji Dróżdż przygotował projekt ALEA IACTA EST / KOŚCI ZOSTAŁY RZUCONE. Ściany Polskiego Pawilonu pokryte zostały nieco powiększonymi (3 cm x 3 cm) kośćmi do gry, których zużyto do zrealizowania pracy około 250 tysięcy. Na ścianach znajdowały się wszystkie możliwe kombinacje, jakie można wyrzucić grając sześcioma kostkami. Na środku pawilonu stanął stół do bilardu, na którym leżało sześć standardowych kostek. W instrukcji obsługi przygotowanej w 40 językach artysta zapraszał widzów do rzutu sześcioma kostkami, a następnie do odszukania na ścianach wyrzuconej kombinacji cyfr. W tej grze wygrywał ten, kto odnalazł swój układ wśród 46 656 możliwych.

Prace Dróżdża są ponadczasowe i współczesne. Słowo w poezji konkretnej dzięki swojej autonomii i braku odniesienia do konkretnego kontekstu odsyła odbiorcę jedynie do systemu językowego jako sieci relacji.

Wybrane wystawy indywidualne:

* 1968 - Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna, Wrocław
* 1968 - Galeria Pod Moną Lizą, Wrocław
* 1969 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. POEZJA STRUKTURALNA. POJĘCIOKSZTAŁTY, Galeria OdNOWA, Poznań
* 1979 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. POJĘCIOKSZTAŁTY, POEZJA KONKRETNA, Galeria Foksal, Warszawa
* 1989 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. POJĘCIOKSZTAŁTY (POEZJA KONKRETNA), Galeria Foksal, Warszawa
* 1994 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. POJĘCIOKSZTAŁTY. POEZJA KONKRETNA, BWA, Wrocław
* 1994 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. POJĘCIOKSZTAŁTY. POEZJA KONKRETNA, Galeria Foksal, Warszawa
* 1994 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. ALGEBRA PRZYIMKÓW, Galeria Stara, Lublin
* 1995 - STANISŁAW DRÓŻDŻ, Galeria 72, Chełm
* 1995 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. ESCHATOLOGIA EGZYSTENCJI. POEZJA KONKRETNA, Muzeum Górnośląskie, Bytom
* 1995 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. POEZJA KONKRETNA, BWA, Słupsk
* 1997 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. "I" 1970-1997 (FRAGMENTY). POEZJA KONKRETNA, Galeria Foksal, Warszawa
* 1997 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. POJĘCIOKSZTAŁTY. POEZJA KONKRETNA, Galeria Foksal, Warszawa; Galeria Kronika, Bytom
* 1998 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. POEZJA KONKRETNA, Galeria Potocka, Kraków
* 2000 - STANISŁAW DRÓŻDŻ. POJĘCIOKSZTAŁTY. POEZJA KONKRETNA, Galeria BWA Awangarda, Wrocław
* 2001 - STANISŁAW DRÓŻDŻ - POJĘCIOKSZTAŁTY. POEZJA KONKRETNA, Bunkier Sztuki, Kraków
* 2002 - POEZJA KONKRETNA, Galeria Foksal, Warszawa

Wybrane wystawy zbiorowe:

* 1970 - SZTUKA POJĘCIOWA, Galeria Pod Moną Lizą, Wrocław
* 1983 - OD ZERA DO NIESKOŃCZONOŚCI. OD NIESKOŃCZONOŚCI DO ZERA, BWA, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
* 1993 - KSIĄŻKI I STRONY, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
* 1997 - Haltungen, Schlossgalerie, Drezno
* 1997 - EKSPRES POLONIA, SZTUKA Z POLSKI 1945-1996, Pałac Sztuk Pięknych, Budapeszt
* 1999 - REFLEKSJA KONCEPTUALNA W SZTUCE POLSKIEJ, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
* 1999 - NIEKOŃCZĄCA SIĘ LINIA / DIE UNENDLICHE LINIE, Muzeum Sztuki Reduktywnej, Świeradów Zdrój
* 2001 - BIUROKRACJA, Galeria Foksal, Warszawa
* 2003 - 50. MIĘDZYNARODOWE BIENNALE SZTUKI W WENECJI, Pawilon Polski, Wenecja
* 2004 - POZA GEOMETRIĄ. EKSPERYMENTY Z FORMĄ OD LAT 40-TYCH DO 70-TYCH, Los Angeles County Museum of Art; Miami Art Museum, USA

Ewa Gorządek
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
grudzień 200

Za: [link widoczny dla zalogowanych]

.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Stanisław Dróżdż - POEZJA KONKRETNA
Forum Strona Główna -> ROZWAŻANIA O LITERATURZE I SZTUCE
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin