Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Forum Strona Główna -> ENCYKLOPEDIA WIEDZY WSZELAKIEJ -> GRAFFITI Rozdział 3 Graffiti jako sztuka
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
GRAFFITI Rozdział 3 Graffiti jako sztuka
PostWysłany: 22 Cze 2009 9:58
Administrator
ADMIN

 
Dołączył: 28 Maj 2005
Posty: 6575
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Gdańsk





GRAFFITI Rozdział 3 Graffiti jako sztuka

Autor: tarnów1981

Formy, tematyka oraz techniki graffiti

Podstawową formą w graffiti jest tag, czyli słowo lub po prostu sekwencja liter, z którą writer się utożsamia. Może to być oficjalny lub nieoficjalny pseudonim, stanowiący element rozpoznawalny jedynie przez środowisko. Dobry, estetyczny tag jest jak wizytówka. Nie jest czymś wiecznym.

Niektórzy writerzy zmieniają go, co jakiś czas, w zależności od źródła inspiracji czy upodobań, niektórzy mają kilka tagów naraz, w zależności od charakteru wykonywanej pracy. Inaczej podpisują się pod legalnymi, oficjalnymi pracami, a inaczej, atakując nocą ściany. "Bombardowanie" w świecie graffiti odnosi się do czynu wandalizmu - stworzenia podpisu (tagu), pracy, wrzuty (piece) lub loga szablonem.

Graffiti typu "bombardowanie" może pojawiać się w wielu różnych formach, ale zawsze zdarza się nielegalnie. Następną, bardziej rozwiniętą formą graffiti jest throw up (wrzut). Polega na wykonaniu podpisu z liter przypominających duże obłe bańki (bubble style). Wykonuje się je przeważnie z dwóch kolorów i charakteryzuje je prosty projekt i szybkie wykonanie. Blokbastery (block letters) - różne nazewnictwa odnoszą się do tego stylu liternictwa w zależności od tego, skąd pochodzi, ale ogólnie odnosi się do dużych, kanciastych, łatwych do odczytania liter. Osobne nazewnictwo służy opisaniu Graffiti na pociągach. Panel to praca wykonana pod oknami od drzwi do drzwi (panel piece). Whole train - tak nazywane są pomalowane całe segmenty pociągu, zwykle około 8-10 wagonów, zaś whole car to pomalowana cała strona wagonu, wraz z oknami). Nazwą top-to-bottom określana jest natomiast praca wykonana od dachu do dna wagonu.

Graffiti po pociągach prawdopodobnie miały miejsce się na początku XX wieku. Włóczędzy wypisywali swoje imiona albo inicjały by oznaczyć, że byli w tym miejscu. Również robotnicy czasami pisali symbole kredą lub smarowali węglem, by wskazać trasę pociągu. Włóczędzy zaznaczali swoją obecność również na wieżach ciśnień przy liniach kolejowych. Wypisywali wiadomości na zasadzie korespondencji, kto przyszedł skąd, dokąd i gdzie. Obraz ten został przedstawiony w filmie "Emperor of North Pole". System ten służył lokalizacji danego włóczęgi przez czytanie graffiti i system ten zniknął razem z likwidacją wież ciśnień. Napisy na zewnętrznych stronach wagonów, wykonywane kredą lub tłustym węglem tworzyli też pracownicy kolei. Jednym z najsławniejszych przykładów takich prac był ukazujący się na wagonach pociągów w latach 1970-1980 rysunek człowieka noszącego sombrero i śpiącego pod palmą. Chociaż włóczędzy prawdopodobnie zapoczątkowali używanie kredy i węgla w graffiti na pociągach, początek użycia farby w aerozolu pozostaje nieznany. Graffiti malowane na pociągach towarowych przeważnie, (ale nie wyłącznie) wykonuje się na peryferiach, z daleka od miast, być może z powodu niedostępności innych pociągów.
GRAFFITI Rozdział 3 Graffiti jako sztuka- rap graffiti breakdance

W 1980 i 1990 grafficiarze Cost i Revs stali się pierwszymi, którzy, by wysławić swe imiona użyli nowych technik, które stały się nową formą graffiti. Post-graffiti - termin, który pochodzi od francuskiego artysty podpisującego się Stak, ale znanego także jako Street Art. W 1990 Shepard Fairey- wpłynął na wielu dzisiejszych ulicznych artystów dzięki swej kampanii "obey giant". Inni ważni uliczni artyści zawarli zrzeszenie, które wciela nowe technologie do sztuki "graffiti" ulicy "_C6.org_". Są to: Banksy ( prawdopodobnie najsławniejszy z artystów szablonu), D*face (Anglia), Stak, HNT, Alexone, André (Francja), Swoon (słynący z wyciętej techniki plakatu) Faile colective (USA), Branded (OPHOTN), Os Gemeos, Herbert (Brazylia), 4rtist.com, Flying Fortress, Gomes, Graffitilovesyou (Niemcy), Influenza, Erosie (Holandia), El Tono (Hiszpania)i inni. 4rtist.com zapoczątkował nową formę tagowania około roku 1995 w Berlinie. Wykonał on ponad 500 000 "6"tagów przy użyciu wapna na plakatach,które rozklejał na śmietnikach i na ulicy. 30% z jego tagów, które pomalował, wykonywał, jeżdżąc na rowerze po mieście. Graffiti, na ogół ma reputację subkultury, która buntuje się przeciwko porządkowi społecznemu, chociaż rozważania twórców często są rozbieżne i mogą wiązać się z szerokim spektrum postaw. Niektórzy z jego twórców postrzegają graffiti nie tylko jako sztukę, ale również jako styl życia. To daje możliwość wyrażenia politycznych poglądów, jak również jest narzędziem ruchu oporu. Jednym z wczesnych przykładów jest punkowy zespół Crass, który prowadził kampanię oznaczania przy użyciu szablonu antywojennych, anarchistycznych, feministycznych i antykonsumenckich wiadomości i haseł dookoła londyńskiego podziemnego systemu w czasie późnych lat 70. i wczesnych lat 80.

Rozwój sztuki graffiti, która miała miejsce w galeriach sztuki szkołach artystycznych jak również "na ulicy", przyczynił się do odnowy tego zjawiska w roku 1990, w daleko bardziej otwarcie upolitycznionej formie artystycznej (subvertising), zagłuszaniu kultury albo taktycznych medialnych ruchach. Te ruchy, albo style skłaniają, by sklasyfikować artystów przez ich relację do społecznych i ekonomicznych kontekstów, jednak przez cały czas sztuka ta w większości krajów pozostaje nielegalna. Twórczość anonimowych grup i osób ma bardzo szeroki zakres i nie zawsze zgadza się z praktykami innych twórców. Na przykład antykapitalistyczna grupa artystyczna Space Hijackers w 2004 roku stworzyła prace atakujące Banksy'ego i jego sposób politycznego obrazowania.

Natomiast obie strony konfliktu w Irlandii Północnej tworzą polityczne graffiti zwane muraliami. Malowane są one na dużych przestrzeniach, służą zaznaczaniu swojego terytorium oraz propagandzie politycznej. Artyści malują je głównie na szczytach domów albo na tak zwanych "Liniach Pokoju", czyli wysokich ścianach, które oddzielają różne społeczności. Muralia często rozwijają się przez powiększony okres i skłaniają się do stylizacji, z silną symboliczną albo ikonograficzną zawartością. Freski często odnoszą się do historycznych wydarzeń.

Wielu ludzi uważa prawdziwych artystów posługujących się graffiti za wandali. Z tego powodu duża grupa writerów przeszła do tworzenia graffiti wygenerowanego w cyberprzestrzeni, za pomocą programów graficznych. Naśladują oni i rozwijają style charakterystyczne dla sztuki aerozolu. Z oczywistych przyczyn sposób ten technicznie nie liczy się jako graffiti, jednak mieści się w klasyfikacji z powodu stylistycznych wpływów i podobieństw. Graffiti wygenerowane komputerowo ukazuje się również komercyjnie w realistycznych komputerowych symulacjach środowisk miast, na przykład w grach wideo typu Grand Theft Auto.

Graffiti mogą być wykonywane różnymi technikami: flamastrem, malowanie pędzlem, wałkiem, sprayem lub sprayem przez szablon. Pierwsza z wymienionych technik jest wykorzystywana na małych powierzchniach, najczęściej wewnątrz budynków, w odróżnieniu od pozostałych, używanych do dużych, zewnętrznych powierzchni. Najbardziej popularne jest malowanie sprayem, a najbardziej efektywne - malowanie sprayem przez szablon. Ta ostatnia technika daje możliwości wykonania wielu kopii w krótkim czasie. Tematyka współczesnych graffiti jest bardzo zróżnicowana. Zależy od funkcji, jaką ma pełnić i potrzeb, jakie ma zaspokajać. Dziś najczęściej spotykamy graffiti odnoszące się do sytuacji politycznej i dotyczące aktualnych wydarzeń. Bywają też samymi znakami istnienia jednostki grafficiarza. Inne manifestują przynależność do określonej grupy czy środowiska, są sposobem działania ugrupowań młodzieżowych. Czasami stanowią specyficzny typ komunikacji między subkulturami lub są związane ze współczesną kulturą popularną. Są też takie, które dotyczą tematyki erotycznej lub są związane ze szkołą. Prezentują niejednokrotnie dowcipy językowe i graficzne, ale zdarzają się też graffiti autorskie o wyraźnej funkcji estetycznej, mające bardziej oderwany, abstrakcyjny charakter. Wśród twórców graffiti funkcjonują określone zasady etyczne. "Szanujący się", "prawdziwy" writer nie maluje na kościołach, zabytkach itp.

c.d.n.


.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Administrator dnia 10 Lip 2009 15:25, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
GRAFFITI Rozdział 3 Graffiti jako sztuka
Forum Strona Główna -> ENCYKLOPEDIA WIEDZY WSZELAKIEJ
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin